MALZEMESİ :
Genellikle tek
parça halinde , döküm veya dökme yöntemi ile bazı hallerde de parçalı olarak imal edilirler. Kalıpta
dövülerek imal edilen krank milleri tavlanmış ve nitratlanmış çelikten
yapılırlar. Döküm krank milleri ise küresel grafitli dökme demirden imal
edilirler.
SERTLEŞTİRİLMESİ :
Muylu
yüzeyleri 4mm derinliğe kadar sertleştirilmiş ve hassas olarak taşlanmıştır.
Krank milleri endüksiyon ile yüzeyden sertleştirilir. Frekansı 10,000 ile
1,000,000 arasında değişen bir akımın geçtiği sargılar muylu yüzeylerine
sarılır ve çok kısa zamanda yüzeyden ısınır. Isınan kısım su verme sıcaklığına
ulaşınca hemen akım kesilir ve su püskürtülmek suretiyle soğutularak
sertleştirilir. Bu yöntemde zamanın çok kısa olması ve yalnızca yüzeyden ısınma
sağlanması ile iç gerginlikler meydana gelmez.
BİR ALT ÇAPA TAŞLAMA ÖLÇÜLERİ :
0,25 – 0,50
– 0,75 – 1 ... mm ve inç sistemine göre 0,010 – 0,020 – 0,030 – 0,040 .... tır.
KRANK MİLLERİNDEKİ ARIZALAR :
1-
aşınma
2-
çizilme
3-
sarma
4-
çatlama
5-
eğilme
OVAL VE KONİK AŞINMA SEBEPLERİ :
OVAL AŞINMA :
Oval aşınma
muylu yüzeylerine her durumda aynı basıncın gelmemesinden oluşur.
KONİK AŞINMA :
Konik aşıntı
kol muylularına yağ kanalı doğrultusunda yağ içindeki tortuların taşınması ve
ilk çıktığı bölgede yatak malzemesine batması ile muyluyu aşındırmasından
meydana gelmektedir. Yatak keplerinin farklı sıkılması , biyel kolunun eğilmesi
konik aşıntı sebeplerinin bir kaçıdır.
OVALLİK VE KONİKLİK MİKTARI :
Ana muylular
için 0,05 mm , kol muyluları için ise 0,04 mm den fazla ovallik ve koniklik
bulunduğunda krank mili taşlanmalıdır.
KRANK MİLLERİNİN EĞİKLİĞİNİN DÜZELTİLMESİ :
Krank millerinde maksimum eğiklik miktarı 0,075 mm
dir. Eğik bir krank mili doğrultma presinin V yatakları üzerine konur ve salgı
komparatörü orta ana yataklarda birine tatbik edilir. İbrenin salgı sınırında
sıfırlanması ile krank mili 180 derece döndürüldüğünde eğiklik miktarı
komparatör kadranından okunur. Krank milinin konkav kısmı üste getirilerek
eğikliğin biraz daha fazlası olmak üzere hidrolik pres ile bastırılır. Önemli
olan bu işlemi bir defada yapabilmektir. İşlem birkaç defada yapılacak olursa
mil gereksiz yere yorulmuş olur. Krank doğrultma işleminde kalıcı değişikliğin
kolaylığı için , kör bir keski ile kuvvet uygulanan muylunun iç yüzeylerine
orta şiddette tıklamak fayda sağlayacaktır. Doğrultma sonucunda eğiklik miktarı
0,03 mm’nin altında olmalıdır. Döküm krank milleri soğrultma işlemine tabi
tutulmamalıdır KIRILIR.
ÇENTİK FAKTÖRÜ :
Krank kol ve ana muylularına çentik faktörünün
gidermek için yuvarlatma işlemi yapılır. Verilecek ortalama radius miktarı
motor silindir çapının 0,04 katıdır.
KRANK MİLLERİNİN TEZGAHA BAĞLANIŞ ŞEKİLLERİ :
Krank
milleri taşlama tezgahına aynalar ve puntalar arasına bağlama olmak üzere iki
türlü bağlanır. Aynalar arasına bağlandığında volan flanşı aynalar arasında
kalacağından eksenlemede flanş esas alınmaz. Bu sakıncayı ortadan kaldırmak
için puntalar arasına bağlamak flanşa göre eksenlemeyi kolaylaştırır. Aynalar
arasına bağlandığında eksenleme komparatörlerinden biri keçe yatağına , diğeri
ise ön dişli miline tatbik edilir. Keçe yatağına ulaşılamadığı durumlarda ana
muylunun aşınmamış radiusuna yakın kısımlardan faydalanılır. İki punta arasına
bağlamanın krank milini boşluk alma nedeni ile akordeon gibi
sıkıştırabileceğinden genellikle aynalar arasına bağlanarak taşlama yapılır.
DESTEK YATAKLARIN KULLANIMI :
Destek
yataklar taşlama sırasında talaş yüklerini ve titreşimlerini alacağından muylu
yüzeyleri pürüzsüz olacaktır. Ayrıca destek yatak krank ağırlığını
taşıyacağından balanssızlığın doğuracağı dezavantajları da ortadan kaldırır.
Sabit yatak fazla sıkılırsa krank esneme yapar , az sıkılırsa değip deymediği
anlaşılmaz.
TAŞ KALINLIĞI :
Krank muylu genişliklerine göre taş kalınlıkları
da uygun olmalıdır. Kısa zamanda taşlama
yapabilmek için taş genişliği muylu boyunun 3/4 ‘ü kadar olmalıdır.
POLİSAJ İÇİN BIRAKILAN PAY :
Polisaj için bırakılan pay 0,005mm olmalıdır.
TAŞLAMA İLE ELDE EDİLEN YÜZEYİN ÖLÇÜSÜ :
Taşlama ile elde edilen yüzeyin pürüzlülüğü 8-12
inç. civarındadır.
KRANK TAŞLAMA TEZGAHI KISIMLARI :
1-
Boylamasına çark
2-
Dikine yavaş
hareket kolu
3-
Hızlı hareket
kolu
4-
Taş motoru
5-
Kuyruk başlığı
levyesi
6-
Sabit yatak
7-
Arnold komparatör
8-
Soğutma suyu
9-
Polisaj kayışı
10-iş
başlığı motoru
11-
kavrama ve şanzuman
KONİK TAŞLAMA HATALARI :
1)
İş ve kuyruk
başlığı aynı eksende değildir
2)
Taş uygun şekilde
bilenmemiştir
3)
Tezgah
seviyesinde değildir
4)
Taş bir noktada
fazla bekletilmiştir
5)
Taşın kıvılcım
yapması mümkün olmamıştır
6)
Krank
malzemesinde sertlik ve doku kaybı vardır
7)
Muylu taşlanırken
destek yataklarda baskı farkı oluşmuştur
8)
Kızaklardaki yağ
miktarı az veya çok fazladır
OTLAMANIN MUHTEMEL SEBEPLERİ :
1)
Soğutucu su kirli
veya serttir
2)
Taş balanssızdır
3)
Kızaklarda yeteri
kadar yağ yoktur
4)
Tezgah
ayaklarından yere değmeyen vardır
5)
Zemin hafiftir
6)
Kayış ayarı
bozuktur
0 yorum:
Yorum Gönder