Motor Terimleri

Motorun Tanımı

Isı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinelere motor denir.

Ölü Nokta

Pistonun silindir içersinde, yön değiştirmek üzere bir an durakladığı (hareketsiz kaldığı) yere ölü nokta denir. Buna göre iki ölü nokta vardır.

Üst Ölü Nokta

Pistonun silindir içersinde çıkabildiği en üst noktada, yön değiştirmek üzere bir an durakladığı yerdir. Kısaca Ü.Ö.N. olarak gösterilir.

Alt Ölü Nokta

Pistonun silindir içersinde inebildiği en alt noktada, yön değiştirmek üzere bir an durakladığı yerdir. Kısaca A.Ö.N. olarak gösterilir.

Kurs (Strok)

Pistonun A.Ö.N. ile Ü.Ö.N. ta arasında aldığı yoldur.

Kurs Hacmi

Pistonun A.Ö.N. den Ü.Ö.N. ye kadar silindir içersinde süpürdüğü hacme denir

Toplam Kurs Hacmi: 

Kurs hacmi ile motorun silindir sayısının çarpımına eşittir


Yanma Odası Hacmi

Piston Ü.Ö.N de iken piston tepesi ile silindir kapağı arasında kalan hacme yanma odası hacmi denir.





Silindir Hacmi

Kurs hacmi ile yarma odası hacminin toplamına eşittir veya piston A.Ö.N. de iken üzerinde kalan hacimdir.

Toplam silindir hacmi

Silindir hacmi ile motor silindir sayısının çarpımına eşittir.

Atmosfer Basıncı

Deniz seviyesinde, normal sıcaklıkta (15°C – 20°C) bir dm3 havanın ağırlığı yaklaşık olarak 1,293 gramdır. Yer yüzünden atmosfer tabakasının bittiği yere kadar, bir hava sütunu olduğunu biliyoruz. İşte bu sütunun toplam ağırlığı yani aşağı doğru itme kuvveti deniz seviyesinde 76 cm yüksekliğinde 1 cm2 kesitinde cıva sütununun ağırlığına eşittir. Bu kadar cıva sütununun ağırlığı ise 1,033 bar’dır. Atmosferik basınç, her yerde aynı değildir. Deniz seviyesinden yükseldikçe azalır. Hava sıcaklığı da atmosferik basıncı etkiler, hava sıcaklığı
arttıkça, hava ısınıp genleşeceği için hafifler, bu ise hava basıncının düşmesine neden olur.Hava soğudukça bunun tersi meydana gelir. Yani hava ağırlaşır, atmosferik basınç artar. Bu nedenle, bütün dünyada birlik olması bakımından, daima normal sıcaklıktaki hava basıncı kabul edilmiştir. Normal sıcaklık 15°C sıcaklıktır.

Vakum 

Bir yerdeki havanın veya basıncın yokluğuna veya eksikliğine vakum denir. Her yerde
kısmi bir vakum yaratılabilir. Örnek, bir şişenin içindeki havayı ağzınızla içinize doğru çekerseniz, şişenin içinde bir vakum yaratmış olursunuz. Diğer bir deyimle, silindir içersindeki basıncın atmosferik basınçtan düşük olmasına vakum denir.

Zaman

Pistonun, silindir içersinde iki ölü nokta arasında yaptığı bir harekete zaman denir. Krank mili nin 180° lik dönme hareket ile pistonun iki ölü nokta arasında yaptığı bir harekettir diyebiliriz. Bir zaman teorik olarak 180° devam eder.

Çevrim

Bir motorda iş elde etmek için tekrarlanmadan meydana gelen olayların toplamına bir çevrim denir. Dört zamanlı motor1arda bir çevrimin tamamlanabilmesi için, pistonun dört hareketine (krank milinin iki tam devir yapmasına) gerek vardır. Dört zamanlı motorlarda bir çevrim krank milinin 720°’lik dönüşü ile tamamlanır.








Share on Google Plus

About TEKNO MOTOR

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 yorum:

Yorum Gönder