ÇEŞİTLİ YATAK ALAŞIMLARI :
1)
Kalay esaslı metal : Otomobil sanayinin başlangıcından beri yapıla gelmekte
olan bu metot ısaac babbit tarafından 1839 yılında bulunmuş ve çelik bir zarf
üzerine kaplanılarak kullanılmıştır. Mekanik
özelliği yüksek değildir ve yüksek sıcaklıklarda dayanımı düşer. Yumuşak olduğu
için her cins krank mili ile kullanılabilir. İçerisinde aşınmayı azaltan ve
dayanımı arttıran kristaller bulunur. Dayanımı ısıya orantılı olarak düşer.
Karter yağı 120 dereceyi geçmediği sürece iyi hizmet görür.
2)
Kurşun esaslı metal alaşımlı yatak : Ana maddesi kurşundur. İçerisinde %15 antimuan , %10
kalay ve %1 arsenik vardır.
3)
Bakır alaşımlı yatak : Karışım
miktarı %50 kurşun ve %50 si bakırdan , %25 kurşun ve gerisi bakır olanına
kadar değişik oranlarda alaşımları mevcuttur. Bu yatakların tek dezavantajı
birbiri içinde çözülmezler ve mekanik bir alaşımdan ibarettirler.
Sinterleme : Bakır
alaşımlı yatak imalatında kullanılan bir metotta sinterleme yöntemidir. Bu
metotta yatak malzemesi büyük bir patlama ile atomize hale getirilir. Bir inç
karesinde 10,000 – 100,000 delik bulunan eleklerden elenerek homojen bir yapı
oluşturulur. Bu yapıdan suyun dahi geçmesi mümkün değildir. Bu sayede sağlam ve
dayanıklı bir yatak imalatı gerçekleşmiş olur.
4) Alüminyum alaşımlı
yatak : Tek başına alüminyumyüzey
özelliği olarak pek kaygan bir malzeme olmadığından ve aşınma hızı yüksek
olduğundan iyi bir yatak gereci değildir. Bunun yerine çelik bir zarfa
alüminyum-kadmiyum alaşımı ince bir tabaka halinde bir yatak yapılabilir. Böyle
bir yatak malzemesinin içinde %3 kadmiyum , %1 bakır , %1 nikel katığı bulunur
ve geri kalanı da alüminyumdur. Normal montaj ve çalışma şartlarında , döküm
veya sertleştirilmiş krank millerinde alüminyum yataklar iyi sonuç verir.
YATAKLARDA ARANAN ÖZELLİKLER
:
1)
Yorulma dayanımı
2)
Korozyon dayanımı
3)
Yumuşaklık
4)
Ortama uyma
5)
Isı iletme
6)
Yapışma
7)
Sertleşmeme
8)
Yağ tutma
9)
Metal temas
10)
Kolay
işlenebilirlik
11)
Kolay bulunabilme
YATAK ÇEŞİTLERİ
:
1) Hassas
işlenmiş standart yatak
2) Hassas
işlenmiş standart yataktan küçük
3) Yarı
işlenmiş hassas yatak
4) Yarı
işlenmiş merkez yatak
5) Yarı
hassas yatak
HASSAS İŞENMİŞ STANDART YATAK :
Bu yataklar yaklaşık 1/64 inç kalınlığında bir yatak malzemesini 1/16 inç
kalınlığında çelik kusinet üzerinde taşıyan ve üzerinden talaş kaldırmayı
gerektirmeyen hassas yataklardır. Tornalamaya ve alıştırmaya gerek duyulmaz.
HASSAS İŞLENMİŞ STANDARTTAN KÜÇÜK YATAKLAR :
Krank kol ve ana muylularında aşıntılardan dolayı
taşlama neticesinde çap düşer. Bu düşük çapa düşük yatak gereklidir. Kol ve ana
muyluları gelişigüzel herhangibir çapa değil , piyasada bulunan , metrik
sisteme göre 0,25 mm aralıklarla küçülen yatak çapına göre taşlanır ve böylece
yatak boşluğu standart hale getirilmiş olur.
YARI İŞLENMİŞ HASSAS YATAKLAR :
Bu tip yataklar motorun ağır ve çok değişik iklim
şartlarında uzun zaman kullanılması , biyel başlarında , krank yatak
yuvalarında ve motorun kendisinde çarpılma ve ovalliklerin oluşması durumda
kullanılan yataklardır. Bu yatakların iç çaplarında işleme payı bırakılır ,
diğer ebatları tam işlenmiştir. Tornalamak ve taşlamak gibi bir işleme tabi
tutulmazlar.
YARI İŞLENMİŞ MERKEZ YATAKLAR :
Krank ana
yataklarından biri kılavuz yataktır. Bu yataklarda yanlarda yanak yüzeyleri
vardır. Krank eksenel gezintisi bu yanaklar sayesinde kısıtlanır. Krank
taşlamacılığında taşı krank kollarına değdirmek (tınlamak) suretiyle taşlamayı
bitirir. Her tınlamada alınan bir miktar talaş muylu boyunun uzamasına neden
olur. Krank eksenel gezintisindeki artış sınırlar arasına getirebilmek için
yanaklara işleme payı olarak bırakılan 0,15 mm lik pay ana torna tezgahında
işlemek suretiyle alınır.
YARI HASSAS YATAK :
Piyasaya
sürülen yataklardan biride yatak yuvaları genişletilmiş olan hallerde çene
payının aynı kalabilmesi için kullanılan çene payı yüksek yataklardır. Çenelere
işleme neticesinde 0,025-0,050 mm yükseklik verilmelidir. Bu yatakların diğer
tarafları tamamen işlemiş durumdadır ve herhangi bir işlem gerektirmez.
YATAK METALİ KALINLIĞI :
Yapılan incelemelere göre yatak metali kalınlığı
0,05-0,08 mm arasında olmalıdır.
ÇENE PAYI :
Çene payının azlığı durumunda montaj sonrasında
yatak çevresel basıncı oluşmaz ve yatak yerinde serbesttir. Yatak ve yuvası
arasında yağ vardır. Yatağın krank muylusu ile olan sürtünmesinde yatağın
yerinde dönmesi ihtimali vardır. Çene payı çevresel basıncı arttırır. Fazla
olması durumunda ise çökmeler meydana gelir.
EKSENEL GEZİNTİ :
Krank levye
ile bir tarafa itilir ve bir komparatör bağlanıp sıfırlanır. Krank geri
getirildiğinde komparatörden okunan değer eksenel gezinti miktarıdır. Eksenel
gezinti miktarı muylu çapına göre değişir.
Ana yatak çapı
|
Eksenel gezinti
|
50-70 mm
|
0,101-0,152mm
|
70-90
|
0,152-0,203mm
|
90-… mm
|
0,152-0254 mm
|
YATAK ARIZALARI :
1)
Yatak erimesi
2)
Yatak yorgunluğu
3)
Korozyon
4)
Aşınma
YATAK ERİMESİNİN SEBEPLERİ :
Motor yatakları yağsız kalma neticesinde yanarlar.
Ana yatakların yanması motorun yağsız kalma neticesinde olup , kol
yataklarındaki yanma ise en kısa mesafede kol yataklarına gelen kanallarda
tıkanmalar ve yatak yağ boşluklarında farklı yatak boşlukları sebep olabilir.
YATAK YORGUNLUĞUNUN SEBEPLERİ :
Muylu uçlarındaki radiusların uygun ölçüde olmayışı
, malzemenin gözenekli olması , dökümden kalan yabancı maddelerin bulunması ,
yüzeyde mikroskobik çatlakların bulunması en önemli nedenlerdir. Kötü işçilik ,
zayıf malzeme ve yüzey kalitesi bozukluğu diğer sayılabilecek ikinci dereceden
sebeplerdir.
KOROZYONUN SEBEPLERİ :
Genel olarak korozyon bir kimyasal yanmadır.
Yakıtın içinde bir miktar sülfür (kükürt) vardır. Yanma sonucunda sülfirik asit
meydana gelir. Karter de yağla birlikte metallere taşınan asit metali etkiler.
Özellikle bakır kurşun alaşımına etkileyerek metal yüzeyi zımpara bezi gibi
karıncalanmış bir şekilde aşındırır.
AŞINMANIN SEBEPLERİ :
1)
Yatakların ve
ilgili parçaların yerlerine gereğine uygun takılmamaları
2)
Uygun yağla
yağlanmamaları
3)
Yağın temiz
tutulmaması
4)
Motorun
kapasitesi dahilinde uygun yük ve hızlarda çalıştırılmaması
5)
Motorun toz ve
kirlerden korunmaması
6)
Motorun karışım
ve avans bozukluğundan dolayı yüksek sıcaklık ve aşırı darbelerden korunmaması.
0 yorum:
Yorum Gönder